۲۹ پایگاه بهزیستی آماده غربال بینایی کودکان هستند 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان  از فعالیت  ۲۹ پایگاه دایمی غربالگری تنبلی چشم در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۹ پایگاه با دستگاه و E  چارت و ۲۰ پایگاه با E چارت غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را  در سطح استان انجام می دهند و پایگاهها و مراکز مثبت زندگی منتظر مراجعه کودکان هستند. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو با اشاره به ایجاد حساسیت  و توجه والدین به  درمان و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان  و پیشگیری از  ایجاد مشکلات بینایی  در آنها خاطر نشان ساخت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ هزار ایرانی به درجاتی از معلولیت بینایی مبتلا هستند.

وی تصریح کرد : آب مروارید، گلوکوم مادرزادی، پتوز یا افتادگی پلک،انسداد مجرای اشک،آمبلیوپی یا تنبلی چشم، استرابیسم یا چشمان ضربدری، تاخیر در رشد سیستم بینایی کودک،عفونت چشمی، مانند چشم صورتی، رتینوپاتی نارس (ROP) که در نوزادان نارس اتفاق می افتد را از جمله شرایط مختل کننده بینایی کودکان است.

وی با بیان اینکه تعرفه ارائه خدمات غربالگری بینایی، در بخش دولتی با دستگاه ۱۸ هزار و ۸۸۰ هزار تومان و با  چارت اسنلن ۹ هزار و ۶۰ تومان است، افزود: نابینایی با ترکیبی از آموزش و دسترسی به مراقبتهای پزشکی خوب قابل پیشگیری است در صورتی که خانواده‌ها نسبت به این موضوع آگاهی لازم داشته باشند  بسیاری از دلایل آسیب زای نابینایی را می توان از طریق محافظت از چشم جلوگیری نمود.

مدیرکل بهزیستی عنوان کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه هایی همچون غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع ، توانبخشی دیداری و در صورت لزوم معرفی به اپتومتریست و یا متخصص بیماریهای چشم ،ارائه کمک هزینه تجهیزات توانبخشی )عینک(، ارائه کمک هزینه جراحی ، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب بینایی و خانواده آنان است.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۴۸ هزار کودک۳ تا ۶ سال مورد سنجش  بینایی قرار گرفتند که  بیش از ۳۱ هزار کودک در شهر  و نزدیک به ۱۷ هزار کودک در روستا غربال شده اند که از این تعداد نزدیک به ۳ هزار کودک  مشکوک وبه اپتومتریست  ارجاع داده شده و  ۱۰۶کودک نیازمند، کمک هزینه عینک  و یک نفر نیز کمک هزینه جراحی دریافت کرده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول سالجاری نزدیک به ۱۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در مناطق شهری و روستایی غربالگری بینایی شده اند و توصیه می شود خانواده ها نسبت به غربال چشمی کودکان خود حساسیت ویژه داشته باشند تا از عواقب  بعدی پیشگیری گردد.

کد خبر 119828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد